Ben je een handige Harry met wilde plannen? Of ga je binnenkort een grote lading vervoeren voor je nieuwste project? Dan is een aanhangwagen onmisbaar. Om je spullen veilig te transporteren, moet je je trailer correct laden.
Daarom leggen we je graag uit hoe je best een aanhangwagen kunt laden. We zetten de do’s en don’ts op een rij en geven je enkele pro tips. Zo rij je in no time rond met een perfect geladen trailer.

1. Verdeling van de lading
Alles begint met een goede verdeling van je lading. Tijdens het transport mogen je spullen niet glijden. En je wilt al helemaal vermijden dat je aanhanger gaat slingeren. Safety first!
Maar natuurlijk is er niet één juiste manier om je trailer te laden. Veel hangt af van je lading en je aanhangwagen. Begin altijd met de grote en zware spullen. Die zet je liefst zoveel mogelijk boven de as(sen) van je aanhangwagen.
Do:
- Zet de grote en zware spullen boven de as(sen)
- Centreer je lading zoveel mogelijk
- Zorg voor een gelijke belasting van de linker- en rechterkant
- Begin zo veel mogelijk vooraan. Door je lading tot tegen het schot te zetten, gaat de last bij het remmen niet doorschuiven
Don’t:
- Zet geen zwaar object rechtsachter in een lege trailer. Dat is ‘an accident waiting to happen’
- De grote lasten helemaal op het einde inladen is geen goed idee
Je trailer slim inladen is een absolute must. Zo heb je tijdens het transport de nodige controle over je auto en aanhangwagen.
2. Vastzetten van de lading
Eens je de lading juist hebt verdeeld, ga je de inhoud van je aanhangwagen fixeren. Centreer je lading zoveel mogelijk met spanbanden. Zo zorg je dat je spullen niet gaan glijden.
Pro tip: Gebruik ook de voor- en achterkant om je last met spanbanden vast te maken.
Daarna kun je het geheel met een aanhangwagennet of een zeil afsluiten. Let erop dat dit in België verplicht is voor losse ladingen. Maar ook slimme Nederlanders weten dat dit een goed idee is. Met een aanhangwagenzeil blijft de inhoud van je trailer bovendien droog.

3. Laadvermogen
De Toegelaten Maximale Massa (of Maximaal Toegelaten Sleepbare Massa), da’s een hele mond vol.
We hebben het natuurlijk over het laadvermogen, het gewicht dat je mag transporteren. Want hoe goed je je lading ook verdeelt en vastzet, dit mag je gewoonweg niet over het hoofd zien.
Waarop moet je letten?
- Het gewicht dat je voertuig mag slepen
- Het laadvermogen van je aanhangwagen
De kans dat deze 2 exact hetzelfde zijn is klein.
Pro tip: Het lichtste gewicht is je uitgangspunt. Ga hier niet over. Want zelfs als je trailer 2500 kg aankan, wil dat niet zeggen dat jouw wagen daar geschikt voor is.
4. Kogeldruk
De kogeldruk is de neerwaartse belasting op je trekhaak. Een juiste kogeldruk is belangrijk om 2 redenen. Het geeft je een goede controle over de last en het evenwicht van je voertuig.
Gewicht lading + aanhangwagen | Maximale kogeldruk |
---|---|
0 - 750 kg | 50 kg |
751 - 1500 kg | 75 kg |
1501 - 3000 kg | 100 kg |
3001 - 3500 kg | 150 kg |
5. Uitstekende ladingen
Soms is je aanhangwagen net iets te kort. Gelukkig mag je lading dan wat uitsteken. Bij een uitstekende lading tot 1m is het vooral belangrijk die goed te bevestigen. Steekt de lading meer dan 1m uit, dan is markering verplicht. En natuurlijk zijn scherpe voorwerpen verboden.
Hook it up
Je begrijpt het al: een aanhangwagen juist laden valt best mee. Met een goed verdeelde last die je stevig vastmaakt kom je al een heel eind.
- Toch let je bij het laden van je aanhangwagen best op.
- Centreer zware objecten zoveel mogelijk boven de assen
- Hou je totale laadvermogen in de gaten
Zo ben je helemaal klaar voor je volgende project. Hook it up!